onsdag den 14. januar 2009

Kilimanjaro - 5895m

Vi kom alle 4 op paa toppen! 2 mio. shilling, 5895m op, 6 dage (4 op og 2 ned) og en tur paa 106km - det var fedt, men goer det ikke igen :)
- paa toppen af Afrika
Katrine, mette, laurits of mig tog til Moshi efter jul for at komme op paa Kilimanjaro.
Vi tog afsted, fandt en guide + et hold baerere og fik lejet noget udstyr.
Men da ingen af os rigtig havde sat sig ind i tingene, tog vi afsted med lidt for lidt (for koldt) toej og en for daarlig sovepose... vi havde ikke lige taenkt paa at der ville komme is paa teltet..

- Kilimanjaros top, og vores blaa telt i hjoernet

D. 4 tog vi afsted fra hotellet, med 2 guides, en kok, en tjener og 12 maend til at baere bagage, mad telte osv - det kom lidt bag paa os at man skulle have 16 maend med op, men en 6 dages tur paa kilimanjaro ktaever lidt udstyr.

Man baruger 4 dage paa at naa toppen, hvor man gaar/ kravler 5-7 timer om dagen og den 4 dag gaar man ogsaa om natten for at komme op til toppen og se solopgang.
Den nat er nok noget af det vaerste jeg har proevet, man var traet fordi man havde gaaet hele dagen og saa gik igen fra kl 00 - 7 (solopgang), og blev mere og mere udmattet jo hoejere man kom op. Da vi naaede toppen, var jeg ret ligeglad med hvor flot der var, det eneste jeg kunne taenke paa var at jeg havde lidt chokolade i min inderlomme - men ikke orkede at pakke det ud. Mette fik det ud, saa det hjalp lidt paa blodsukkeret med en frossen sneakers, og fik saa taget et par billeder.
Paa vej ned moedte man andre der var paa vej til toppen, og de saa alle ud til at vaere lige saa traette som os, nogen blev endda baaret ned igen..
Da vi kom ned til teltet kl 11, troede jeg vi ku sove lidt, men nej, vi fik en time og saa skulle vi ellers gaa igen. Saa da vi naaede campen den aften havde ingen problemer med at sove. Vi kom 2000 m op og ned igen, paa det doegn - har aldrig vaeret saa traet foer..
Men selvom det var haardt, var det 6 super dage og en rigtig fed tur. Og at vi alle kom op var jo bare super - det er ikke saa tit alle i en gruppe kommer op pga. hoejdesyge..

kan ikke faa flere billeder ind, har proevet i 2 timer, saa giver op.

Ingen kommentarer: